Tuesday 12 July 2011

HAMSTER berisiko bawa penyakit ?


Assalamualaikum




Updated *


Laporan akhbar KOSMO 14 Feb 2012
Gambar atas adalah keratan akhbar diambil dari akhbar KOSMO, pasti ramai yang jadi panik kan bila baca tajuk berita itu? Pada hari itu juga saya telah menghantar email kepada penulis tersebut menanyakan tentang pengesahan jika betul mangsa tersebut terkena penyakit leptospirosis / kencing tikus sampai menyebabkan tangan dan kaki dipotong. Namun penulis tiada pengesahan daripada pakar dan hanya mendapat laporan untuk ditulis. Jadi saya simpulkan yang berita ini tidak sahih dan orang awam tidak perlu panik. Penyakit kencing tikus menyerang sistem badan kita dan organ dalaman kita, tapi dalam akhbar menyatakan kaki dan tangan di potong? sebab ? tak tahu. (nanti boleh rujuk link-link kat bawah untuk baca penularan wabak dan apa simptom-simptom penyakit.


Email yang dibalas oleh penulis

Jadi, pada siapa yang mencari jawapan, kencing hamster ataupun guinea pig tidak merbahaya kepada kita selagi kita menjaga kebersihan kandang dan pemakanan mereka serta tiada contact dengan haiwan liar lain seperti tikus liar.


Tikus liarlah yang berisiko tinggi menjadi pembawa penyakit Leptospirosis ini iaitu bakteria leptospira melalui air kencing tikus.

Kerana, tikus liar tinggal di persekitaran yang kotor dan pemakanan yang kotor. Tikus liar adalah pembawa utama bakteria ini, namun kucing, anjing, hamster ataupun guinea pig mampu menjadi pembawa kedua sekiranya ada contact dengan tikus ini tadi.




website ini menerangkan lagi detailed mengenai leptospirosis
(ada tab pasal symptom, cause dan prevention)

http://www.nhs.uk/Conditions/Leptospirosis/Pages/Introduction.aspx

Dalam tu ada tulis :

"Animals known to be carriers of the leptospira bacteria include:
- cows
- pigs
- dogs
- rodents, PARTICULARLY RATS"
Rats yang dimaksudkan adalah wild rats, jadi kenapa hamster yang perlu disalahkan? haha


Untuk futher information boleh search rat diseases di google. 

Website di bawah ni menerangkan tentang penyakit yang dibawa oleh tikus liar.




Jangan risau, hamster, guinea pig ataupun pets lain masih selamat kita pelihara selagi kebersihan, pemakanan dan habitat terjaga. Dan bukan pets dari rodents sahaja yang berisiko menjadi pembawa penyakit zoonotic, tapi haiwan peliharaan lain juga seperti kucing dan anjing.

Kalau semua di atas kita tak jaga, ini yang akan berlaku, boleh baca link kat bawah ini

Hamster


Additional info (penyakit lain selain Leptospirosis)

Walaubagaimanapun, tidak semua tikus membawa penyakit, ianya seperti manusia, tak semua orang membawa penyakit AIDS, orang yang mengamalkan gaya hidup tidak sihat sahaja yang membawa penyakit itu, sama juga seperti tikus, jika habitat bersih dan terjaga, InsyaAllah, penyakit tak ada. hee











_________________________________________________________________________________

Di bawah ini entri lama. HAHA
______________________________________________________________________________








Okai hari ni bukan info macam sebelum ni, entri ni lebih kepada perbincangan sikit ( lebih kurang info kot). Semalam buka FB ada seorang adik ni inbox (masih sekolah so adiklah. haha) . Adik ni tanya pasal hamster pembawa penyakit ke? Lebih kurang macam tu lah soalannye.
Mari kita beramai-ramai baca soalan adik ni (print screen).



Aku faham apa adik ni cuba sampaikan, dia suka hamster tapi takut nak bela sebab anggap hamster ni macam tikus yang boleh bawa penyakit which is kencing tikus sangat dangerous sampai maut. Hinggakan cikgu dia pun tak galakkan yer?.


Guinea pig, hamster dan tikus memang dikategorikan sebagai rodent, tapi berlainan spesis. Hamster bawa penyakit ? aku kata YA, sekirannya kandang tak dibersihkan, kita bagi makanan yang rosak dan tercemar , taik bertimbun-timbun hingga berlalat-lalat dan banyak lagi lah.

Hah, jangan takut bela hamster pula lepas ni, SEBENARNYA hamster tak sama macam tikus, ooo mesti ada yang pikir kencing hamster ni macam kencing tikus yang boleh bawa maut kan .hahaha. Kencing tikus memang sangat bahaya sebab mengandungi berjuta-juta lemon bacteria !. Kenapa ada bacteria ? sebab tikus ni tinggal tempat kotor, makan makanan kotor dan segala-galanya yang kotor lah tempat tinggal bacteria, fungi dan virus ! dari situlah penyakit datang . Tikus yang aku maksudkan adalah wild rat/tikus liar yer. 



"teruskan baca , jangan malas"





HAMSTER ? kenapa kencing hamster tak bahaya pula?.Sebab hamster ni kita bela dalam rumah, dalam sangkar yang suci bersih atau pendek cerita hamster ni indoor animal yang tak terdedah dengan kotor sana sini. Kalau nak tahu tikus liar adalah vektor atau pembawa penyakit bukan sahaja kepada manusia, tapi kepada haiwan lain. Jadi kena ingat walaupun hamster kita ni dalam rumah, kita kena make sure hamster kita ni takde direct contact dengan tikus liar, ye lah mana tahu tikus liar ni nak berkenalan kan. hehe, kalau ada contact, dari situlah jadinya penyakit berjangkit. Dari tikus ke hamster, dari hamster ke owner .


"baca lagi sampai habis, wakaka! "





SO, kalau hamster kita sakit ke apa, apa yang perlu kita buat? first ofcoz la kita bawak ke klinik vet untuk  check, dan paling penting adalah cara kita handle hamster kita, kalau dah tahu sakit kita jangan peluk-peluk cium pula "wuwuh, kecian dier cakit, nanti kitew bawak gi klinik k ..mumuhh!" hahaha..Jangan buat macam tu, dari situ lah bacteria boleh transmit. Dan jangan lupa setiap kali handle hamster, kita kena BASUH tangan bersih-bersih. Rasanye bela hamster atau apa-apa pet ni simple je, apa yang penting adalah KEBERSIHAN. So, dari situ kita boleh elak dari penyakit.


P/S : JANGAN RISAU SELAGI KEBERSIHAN HAIWAN PELIHARAAN KITA TERJAGA, INSYAALLAH BEBAS DARI PENYAKIT.



21 comments:

  1. err...kire nye...klau kite bela tikus pastu bg die penjagaan mcm hamster jgk tikus tu xdela bwk penyakit...

    [ err betul ke aq ckp ni?? xsalah tnye kn..heheh org nk kate ape aq kesah..]

    ReplyDelete
  2. @hanalia : yep betul..ada je org bela tikus macam bela hamster..hehehe..selalunye yang kencing2 tikus sampai maut ni dari tikus liar..

    ReplyDelete
  3. ok dh fhm skrg :) thanks 4 the info ^_^

    ReplyDelete
  4. wah. naseb baik. sbb saye pun ada bela hamster. hee

    ReplyDelete
  5. @hanalia : sama2..hehe

    @black winter : ape yg nasib baiknye tu..ahaha..hamster ok je la..as long as kita jaga kebersihan..ehhee

    ReplyDelete
  6. urm, cam ni.... kalo kite bela tikus liar, tapi kalo kite jaga dia punya diet dan bela dia dalam cage camner? Dia punya air kencing still bleh bwk penyakit kew? :3

    ReplyDelete
  7. urm, cam ni...... kalo kite bela tikus liar, yang tlh kite tangkap, tapi kite jaga dia punya pemakanan camner? mean give the rats its food. plus, kite jaga dia dlm cage! still akan dapat penyakit lagi kew? ><

    ReplyDelete
  8. tikus liar kalau dah di jaga tempat tggl bersih, makanan bersih x ape2 kot..sebab ada jg org bela rat ni as a pet..hehe..kalau yg memang liar tinggal kat utan tu baru pembawa penyakit

    ReplyDelete
  9. apa2 pun kena jaga kebersihan la..tu je

    ReplyDelete
  10. thanks..
    janji persekitran bersih.. hihi

    ReplyDelete
  11. gerun la pulak...baru ingat nak bela tikus...

    ReplyDelete
  12. SaLaM. En. DaYaT.
    YD nak tnye laa ek, YD ade bela sepasang Hemster jenis roborovski. now setelah gv birth bberapa kali(comel2 anaknya and ade gak yg mati sbb mak-ayh main tarik2 anaknye smpi putus dua)
    soalannye, hemster YD sekor(si bapak) da botak, means bulu dye byk gugur, jd nak tnye laa yek, adakah itu meaning hemster tu da nak sampai time "pergi"?
    tp selera makan dye still lg mcm biasa.
    atau dye kene pakai yun nam haircare solution?? hehehe...
    adakah t'dpt bacteria yg akibatkan dye mcm tu dan adakah bakteria tu bahaya utk tuannya??
    YD bersihkan kandang dye sebulan 2 kali(depends on tahap ke free-an YD laa.. hehe..)

    ReplyDelete
  13. Ooooo..Ssh jugak kalu tikus liar nk ngorat hamster yg cute ngan gebu..Cinta terhalang pulak...Wah mcm karangan reply kat adik tu..Hakhak..Nice info..takot gak ngan kencing tikus...!!

    ReplyDelete
  14. @puteraduyong : hahaha..gerun ape lak..heheh

    @rizal zal : mana la tau kan tikus ni jatuh hati kat hamster..ahahaha..tu la..berjela2 karangan adik tu dpt..ahahaha

    @YD : amboi..berjela2 yer soalan..keguguran rambut kat bahagian mana tu..kepala ke badan..hahaha..nnt next entry la yer ak jawab..hikhik

    ReplyDelete
  15. besarnye hamster ko.. genuie pig ke ni? patotla.. akunyerr winter white.. ade dua eko.. tp pas giving birth yg betina nie macam ganas smacam je.. apsal ar? aku smpai bli sangkar lain.. mksudnya, aku kuarantinkan hamster betina dari jntan.. sampai 5 eko dia branak. gile babun.. pening aku nk jga.. soalannya, knape hamster betina aku ganas smacam? aku plk dah bape kali kne ggt dgn dia.. malaun btul.. terangkan.. Zzz

    ReplyDelete
    Replies
    1. huahuahua..x sure la pulak..dia nak protect diri kot..ahhaa. masa pregnant xpala, badan gemuk xleh nak gigit..bila da kurus, senangla dia nak mengganas..huahua

      Delete
  16. besar gile hamster ko.. apsal winter white aku kecik je? knape arr hamster betina aku ganas? bkn hamster jantan aku je kne tomoy, ngn aku skali dia tokak (gigit).. pas dia branak je trus jd gile babun.. nape ar?

    ReplyDelete
  17. takut juga sbb slalu kena gigit dgn hamster,time nak bwk dia kluar sbb nak bersih kandang dia..bab cuci tangan je slalu kantoi sbb slalu lupa...

    ReplyDelete
  18. Sesetengah orang still percaya yang hamster bawak penyakit sama macam tikus liar. Sebelum keluarkan statement tu pastikan dah buat research dulu. Ni tak main hentam je kata tak elok bela hamster bagai. Hmm.

    ReplyDelete
  19. Sesetengah orang still percaya yang hamster bawak penyakit sama macam tikus liar. Sebelum keluarkan statement tu pastikan dah buat research dulu. Ni tak main hentam je kata tak elok bela hamster bagai. Hmm.

    ReplyDelete