Friday 24 May 2013

Penjagaan Guinea Pig bunting dan selepas beranak.

Assalamualaikum.


Ramai yang bertanya bagaimanakah cara penjagaan Guinea Pig yang bunting dan selepas beranak, so lagi mudah rasanya kalau saya buat entry terus, tak payah terang banyak kali. Hahaha. Penjagaan GP yang bunting tak banyak beza dengan sebelum bunting.

Semasa bunting

Yang harus kita tahu, selera makan GP yang bunting akan meningkat semasa bunting. Lagi besar perut, lagi tinggi selera makan. So jangan hairan kalau GP korang asyik berbunyi je minta makanan. Haha. Selera makan meningkat 2 kali ganda dari biasa kerana makanan yang dimakan akan dibahagi dua untuk ibu dan juga baby dalam uterus tu, so adalah penting untuk kita bagi makanan yang seimbang supaya baby di dalam dapat menyerap nutrient yang mencukupi untuk membesar. Tapi harus diingat, jangan pula bagi makan sampai jadi obes, bagi GP bunting yang dah gemuk seeloknya kita control pemakanannya untuk mengelakkan terjadinya pregnancy toxemia yang membahayakan kesihatan GP tersebut. Dan kekurangan makanan pada heavy pregnancy juga boleh menyebabkan toxaemia pada GP.

Selain itu, GP yang bunting tidak harus didedahkan dengan stress, samada stress dikacau oleh GP jantan, stress dimandikan dengan air sejuk (hahaha) dan stress dari kepanasan matahari (jika terdedah dengan sinaran matahari dalam tempoh yang lama). So, these things we should avoid, kerana stress boleh menyebabkan keguguran anak.

haha. tunggu makanan
GP saya pernah keguguran akibat terlalu aktif, saya guna cage C&C dan GP tu tak tahulah atlet lompat tinggi ke apa sampai boleh lompat keluar dari cage, banyak kali lompat-lompat akhirnya gugur. So, kalau boleh bagi GP yang sarat bunting seeloknya kita kurangkan aktiviti lasak, jangan main kejar-kejar, jangan terlalu kerap angkat, dan jangan biarkan GP jantan ganggu. Hehe.

Selepas beranak

Bagi penjagaan GP selepas beranak pula, penjagaannya tak terlalu complicated. Apa yang penting, bagi siapa yang tak mahu back to back pregnancy, seeloknya kita asingkan jantan dan betina kerana beberapa jam selepas beranak, GP betina akan menjadi on heat dimana GP tersebut dalam keadaan bersedia untuk menerima jantan (mating).

anak2 meri. haha
Dari segi pemakanan bagi GP selepas beranak pula, makanan seperti biasa, dan kalau boleh makanan haruslah makanan yang tinggi protein dan juga calcium. Mungkin boleh bagi pellet dari alfalfa based atau alfalfa hay. Ini kerana, protein dan calcium pada ketika itu amat penting dalam pertumbuhan badan dan penghasilan susu GP. Jika makanan yang kita bagi tak cukup nutrient yang diperlukan, ibu GP akan menjadi kurus kerana lemak badan banyak digunakan dalam penghasilan susu dan tenaga dan akhirnya berat badan GP akan menurun. Dan tak lupa juga, makanan tinggi dengan vitamin C juga harus diberi untuk menguatkan lagi sistem imun badan. Sumber boleh didapati dari sayur-sayuran dan buahan.

Penjagaan anak GP selepas lahir pula, kita harus tahu bahawa anak GP yang baru lahir sudah boleh berjalan, berlari dan makan sendiri. So, kita harus perhati samada anak tersebut menyusu atau tak, ibu bagi susu atau tak. Jika tidak menyusu, kita harus menyusukan sendiri anak GP tersebut, susu yang boleh diguna seperti goat milk (kat petshop ada jual). Atau susu yang dirumus untuk kitten juga boleh digunakan (selalunya memang goat milk juga). Dan jangan gunakan susu yang dari dairy milk iaitu susu lembu kerana mengandungi lactose yang tinggi. GP adalah lactose intolerant.

Dan jangan hairan jika bulu GP korang gugur selepas beranak, ini adalah pekara biasa pada GP yang baru lepas dari beranak (terutamanya bagi GP yang beranak banyak kali).

haha..bulu meri gugur lepas beranak
Saya rasa itu je kot pasal penjagaan GP bunting dan selepas beranak. Haha. Durasi bunting GP adalah 65-70 hari bergantung pada bilangan anak. Selepas beranak GP akan on heat semula selepas beberapa jam dan estrus semula selepas 15hari kemudian jika tidak bunting. Dan seeloknya bagi GP betina rehat dulu sebelum bunting kali kedua sekurang-kurangnya sebulan selepas recover dari luka dalaman dan uterus mengecut semula. Ok itu saja, thanks for reading.

Comel-comelku..hahah




11 comments:

  1. Knp bleh sebab kan bulu gp bleh gugur?

    ReplyDelete
  2. Knp bleh sebab kan bulu gp bleh gugur?

    ReplyDelete
  3. Klau ank dia lahir tpimtkde bulu ? Dan ibunya mkan anknya . Kita nj thu mcamna ank itu msih hdup atau tk ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klau lahir tanpa bulu tu keguguran. anak da mati. sepatutnya anak yg lahir da ada bulu

      Delete
  4. Boleh x bg ibu guinea pig susu ?

    ReplyDelete
  5. hai hidayat. ade x nk jual guinea pig lagi buat mase skang?
    sbb betol2 nk bela :) . sye duduk area upm

    ReplyDelete
  6. Knape ye guinea pig sy makan anak2 dia..😢

    ReplyDelete
  7. macam mana kita nak tahu dari awal gp tu tgh bunting? Sebab sy beli spasang dekat petshop, dia letak bsama..

    ReplyDelete
  8. Macam mana kita nk tahu yg gp tu tengah bunting pada awal-awal waktu ni? Sbb sy beli spasang gp di petshop mmg dia dh dh letak bsama. Saya beli baru seminggu..

    ReplyDelete