Tuesday, 28 June 2011

Feeding the GP

Assalamualaikum ! 


Korang tahu tak badan guinea pig ni tidak boleh sintesis vitamin C ,tahu tak maksud dia apa?..ahaha..Maksudnya GP tak boleh menghasilkan Vit.C dalam badan macam haiwan lain, so GP kena dapatkan vit.C  dari diet harian atau makanan yang kita beri.

Jadi sini nak bagitahu, siapa-siapa yang ada GP tu penting  beri makanan yang mengandungi vit.C, tak kisahlah sayur ke, buah-buahan ke atau pellet. Vitamin C ni penting untuk badan GP supaya tahap kesihatan badan terjaga dan takde lah penyakit datang, contohnya macam penyakit Scurvy.

Untuk senarai makanan yang mengandungi vitamin C boleh google sendiri cari. Tapi kena ingat, jangan berlebihan nanti boleh toxicity jika berlebihan. hehe